aupairesmeralda.reismee.nl

autorijden in Australië

Rijden in Australië is, zoals je wel kunt verwachten, even wennen. Ik rij nu bijna een week (ben met mijn slaapdronken jetlag hoofd maar niet gaan rijden, dus even een paar dagen gewacht) en ik kan al redelijk links rijden. Een enkele keer op een kruising moet ik heel bewust nadenken waar de auto's ook alweer vandaan komen, iets wat de ongeduldige Australiër (ja, die bestaan ook!) niet kan waarderen, maar ik rij wel veilig.

Er zijn nog meer uitdagingen aan het autorijden. Allereerst de wegen, het is niet te vergelijken met wat ik in het o zo georganiseerde Hoogvliet gewend ben. De straten hier gaan omhoog, omlaag en kronkelen alle kanten op. Alle vormen zijn organisch, waardoor ik gemakkelijk totaal gedesorienteerd raak. Inmiddels weet ik de weg naar school, preschool en daycare uit mijn hoofd, maar snappen doe ik het niet. Ook weet ik de kortste route naar het schoppingcentre uit mijn hoofd, belangrijk!

En dan nog de auto's, wat zijn ze groot!! Ik vertelde dat ik thuis wel eens in de VW up van mijn vader rij. 'Sorry, een wat?' De auto is zo klein voor Australische begrippen dat hij in ieder geval in deze stad niet bestaat. De meest gebruikte auto in dit gezin is... gewoon groot! Breed, lang, hoog, GROOT! Ik moet nog steeds aan het formaat wennen en ook denk ik dat ik minder goed zicht heb op de weg. Maar tot nu toe gaat het steeds een beetje beter. De wat oudere auto is gelukkig wat lager en daarin rij ik heel zelfverzekerd, maar wel is deze auto LANG! Het is een pick-up zoals je er wel meer van ziet in Canberra. Er kunnen vier personen in en dan zit er dus ook nog een bak aan de achterkant. Bij het parkeren in een parkeervak steekt er altijd wel een kant uit, de auto is langer dan de parkeervakken. Verder zitten alle knopjes altijd ergens anders dan bij de auto die je gewend bent. Maar het is me al gelukt om in het donker alleen naar het winkelcentrum te rijden om daar uit eten te gaan. Het was mijn eerste ritje helemaal alleen dus opgelucht reed ik uiteindelijk richting de slagbomen om te parkeren. Maar, waar zitten die knoppen om het raam open te doen? Ik kon ze echt niet vinden en met een aantal wachtenden achter mij was ik gedwongen om mijn deur open te doen om het kaartje te pakken. Ik had het hier met een au pair hierover, die zei dat de knoppen ook in de middenconsole kan zitten. En dat klopte, mijn telefoon lag er bovenop vanwege het navigeren. Dus op de terugweg deed ik bij de slagbomen braaf mijn raam open om er daarna achter te komen dat ik veel te ver van dat apparaat af stond. Dus...deur maar weer open... Nog even oefenen met het autorijden.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!