aupairesmeralda.reismee.nl

Weekendje Melbourne

Oh, trouwens. Dogsitting was superleuk. Weekend was helemaal relaxt en de honden waren een uitdaging (flink trekken), maar wel super schattig hoe gek die drie op elkaar waren, twee labradors en een chihuahua.

Melbourne, de stad waar iedere Australiër helemaal gek op is. Iedere Australiër die ooit een tijdje in Melbourne heeft gewoond heeft er de beste tijd van zijn/haar leven gehad.

Mijn allereerste indruk is dat de stad een wat oudere bouwstijl heeft, of het nu authentiek is of niet. Het ziet er heel mooi uit. De stad staat bekend om vele mooie graffiti, maar ik heb niet genoeg tijd gehad om een tour langs alle graffiti te wandelen. Ik heb om die reden maar één foto van graffiti (en nog wat troep gezien wat het fotograferen niet waard is), maar ter compensatie een boek gekocht met allemaal graffiti kunst in Melbourne. Deze staat dus vol met echt mooie dingen. Leuk voor thuis. Op de vrijdag hebben we niet veel gedaan, wel naar een aantal boekenwinkels geweest. De eerste boekenwinkel had allemaal speciale boeken, antiek, gesigneerd of eerste druk. Hier had ik graag voor de heb een boek gekocht, maar ik kon geen enkele vinden die mij aansprak. Later ook een boekenwinkel gevonden waar alle boeken 10 dollar waren (zo’n 6 euro) en 6 voor 50. Ook hier rondgesnuffeld maar niets gevonden. ’s Avonds naar Chinatown gegaan en daar een heel kleine markt in een steegje gevonden waar je alleen maar eten kan kopen. Daar hebben we van alles een beetje gekocht, apart en een beetje pittig maar wel lekker. ’s Avonds zijn we vroeg gaan slapen, want au pair zijn is vermoeiend ;)

Op de tweede dag zijn we naar the Centre of Moving Image gegaan, waar de hele geschiedenis van het bewegend beeld wordt weergeven (en zoals vele musea in Australië was toegang gratis, leuke bijkomstigheid). Het ging hier dus niet alleen om tv, maar ook over games, waarbij een aantal oude games gespeeld konden worden. Wat een nostalgie! Je kon er pacman en Tomb Raider 1 spelen, geweldig! Wist je dat je bij Tomb Raider 1 niet naar achteren kon lopen? Als je op het pijltje achteruit drukt springt ze een stuk naar achteren. Dat was ik helemaal vergeten. De wat modernere spellen zoals Mario Kart zijn er ook te vinden. Superleuk allemaal! De rest van de dag zijn we voornamelijk gaan shoppen. We liepen naar Queen Victoria market maar kwamen onderweg een gigantische H&M tegen, nog nooit zo’n grote H&M gezien. Dat was de eerste keer in 4 maanden dat ik een H&M tegenkwam, dus ik ben helemaal losgegaan, maar uiteindelijk niet veel gekocht, vooral veel gepast. Ook onderweg een betere ‘alle boeken 10 dollar’ winkel tegengekomen, dus daar veel boeken gekocht (oeps, niet handig!). Queen Victoria market wordt in de toeristenfolders als ‘the place to be’ beschreven, maar bleek uiteindelijk heel erg tegen te vallen, vooral goedkope souvenirs en andere troep. Daarna zijn we naar de State Library geweest. Hiervan heb ik eerder online een mooie foto gezien, dus wilde ik het graag met eigen ogen bekijken. De State Library is groot en heeft naast heel mooie zalen met oude architectuur en moderne apparatuur ook een wisselende en een vaste kunst collectie. Ik vond het helemaal geweldig!!! Als avondeten snel in een pub gegeten, gevolgd door de musical the Lion King, wat een show!!! Het was geweldig mooi!! Nog nooit zo’n goed uitgevoerde musical gezien, zelfs een olifant die door het gangpad liep. Sommige figuren, zoals die baviaan en Zazu/Zazoo waren hilarisch. Wonder boven wonder daarna nog de energie gehad om uit te gaan. We zijn in een retro bar terecht gekomen, waar ik voor het eerst in jaren de Macarena heb gedanst. Wat een lol!

Op de derde dag hebben we het iets rustiger aan gedaan. Allereerst over Southbank gelopen, bruisend met veel bars en restaurant, veel mensen en vele straatartiesten. Via Southbank zijn we bij de Botanic Gardens uitgekomen. Dit leek meer op een park dan een botanische tuin, dus vond ik er gezien mijn verwachtingen niet veel aan. Daarna naar de Sunday market gegaan waar allemaal arts&crafts en lokale dan wel speciale producten werden verkocht. Helemaal mijn markt, ik vond het superleuk!!! Aan het eind van de dag naar een shopping outlet geweest, waar ik niet zo tevreden over was. Sommige winkels hadden 50-90% producten die voor de volle prijs verkocht werden, daarvoor ga ik niet naar een outlet!!!

Op de laatste dag was ik in eerste instantie alleen, m’n mede au pair moest zondag terug naar huis. Dus heb ik op maandag met een andere au pair afgesproken die ik tijdens de au pair training van Travel Active heb ontmoet. Allereerst ben ik door little Collins street gelopen (little staat alleen voor smaller in dit geval, er was niks kleins aan). Dit zou volgens toeristenfolder leuk shoppen zijn met veel eigen winkeltjes. Die winkels heb ik nu nog niet gevonden. Daarna bij het parlementsgebouw uitgekomen waar ik ook treasure park heb gezien. Daar was ik graag langer gebleven, want het was echt heel mooi. In plaats daarvan ben ik snel naar Lonsdale street gelopen om Kristel te ontmoeten. Het was heel leuk om weer bij te kletsen en ervaringen uit te wisselen. We hebben geluncht in een zijstraatje van little Collins street (was dat pokkenend wandelen toch nog ergens goed voor), omdat je daar super schattige steegjes had met vele cafeetjes. Daarna zijn we nog naar het reuzenrad van Melbourne geweest, maar dat vond ik wat duur om in te gaan (34 dollar), dus hebben we daar wat rondgelopen. Daarna was ik helemaal gesloopt, ik had geen energie meer over na zo’n druk weekend dus ben ik ietwat vroeg richting vliegveld gegaan terug naar Canberra.

poepende monniken oftewel kunst, dus daar ga je natuurlijk even bij zitten.

In het foto album van Melbourne vind je nog meer foto's!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!